Με αφορμή την Παγκόσμια Ημέρα Φάρων θα γνωρίσουμε ένα εμβληματικό κτίριο της ευρύτερης περιοχής της Θεσσαλονίκης . Ελάτε μαζί μας στις κρυφές και ανεξερεύνητες γωνίες της Θεσσαλονίκης να ανακαλύψουμε τον φάρο του Αγγελοχωρίου. Αλλιώς είναι γνωστός και ως φάρος στο Μεγάλο Έμβολο του Θερμαϊκού κόλπου.
Γεωγραφική Θέση
Ο φάρος του Αγγελοχωρίου στην άκρη ακριβώς του ακρωτηρίου Καραμπουρνού ή Μεγάλου Εμβόλου βρίσκεται σήμερα στην άκρη της Ναυτικής Βάσης του Πολεμικού Ναυτικού στο Αγγελοχώρι Θεσσαλονίκης. Μάλιστα συνεργάζεται με τον Ραδιοφάρο που βρίσκεται στην απέναντι πλευρά του Θερμαϊκού στις εκβολές του Αξιού. Από το κέντρο της πόλης απέχει περίπου 40 λεπτά.
Ιστορία
Τον φάρο κατασκεύασε το 1864 η γαλλική Εταιρεία Οθωμανικών Φάρων. Την περίοδο 1883-1885 λόγω της σημασίας του φάρου Γερμανοί τεχνικοί έχτισαν οχυρά, έπειτα από παραγγελία των Οθωμανών. Αρχικά ο φάρος του Αγγελοχωρίου ήταν φτιαγμένος από συμπαγείς οπτόπλινθους, όπως οι καμινάδες των πρώτων βιομηχανικών κτιρίων της Θεσσαλονίκης.
Ο φάρος του Αγγελοχωρίου έχει εστιακό ύψος 32 μέτρα και ύψος πύργου 10,5 μέτρα. Αρχικά λειτουργούσε με πετρέλαιο αλλά το 1948 μετά τις επισκευές φάρος επισκευάστηκε και ξαναλειτούργησε με καύσιμο ασετιλίνη. Το 1963, η ασετιλίνη αντικαταστάθηκε από ηλεκτρισμό και η φωτοβολία του αυξήθηκε στα 17 ναυτικά μίλια.
Ο φάρος εντάχθηκε στο ελληνικό φαρικό δίκτυο στο τέλος του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου και την περίοδο των Βαλκανικών πολέμων, του 1912- 1913. Με την έλευση των Γερμανών χτίζεται δίπλα στον φάρο πολυβολείο αξιοποιώντας τη στρατηγική του θέση στο ύψωμα μπροστά στην είσοδο του Θερμαϊκού κόλπου. Ακόμα ο επισκέπτης μπορεί να δει ένα από τα πέντε πολυβολεία από μπετόν που έφτιαξαν τότε οι Γερμανοί.
Τα συμμαχικά αεροπλάνα βομβάρδισαν πολλές τη θέση προκαλώντας σοβαρές ζημίες στο φάρο και σταμάτησαν τη λειτουργία του. Τελικά το 1948 ο φάρος επισκευάστηκε και ξαναλειτούργησε έως το 1998 όταν και χαρακτηρίστηκε διατηρητέο νεότερο μνημείο βιομηχανικής κληρονομιάς.
Το 2010 η 4η Εφορία νεοτέρων μνημείων, το ΑΠΘ, και ο Δήμος Νέας Μηχανιώνας μέσω του προγράμματος «EC-PHAROS» πραγματοποίησε σημαντικές εργασίες συντήρησης και αναπαλαίωσης.