Home Ταξίδια στην Ελλάδα Η Διώρυγα της Κορίνθου, το πρώτο μεγάλο έργο της νεότερης Ελλάδας

Η Διώρυγα της Κορίνθου, το πρώτο μεγάλο έργο της νεότερης Ελλάδας

by Nikos

Σε ένα από τα πιο εντυπωσιακά τεχνικά έργα της νεότερης Ιστορίας του ελληνικού κράτους που ακόμα και σήμερα προξενεί θαυμασμό θα αναφερθούμε στο σημερινό μας αφιέρωμα στα ταξίδια στην Ελλάδα. Ο λόγος για την Διώρυγα της Κορίνθου , το έργο που ενώνει τους δύο μεγάλους κόλπους τον Σαρωνικό με τον Κορινθιακό κόλπο, στην περιοχή του Ισθμού, κι εγκαινιάστηκε σαν σήμερα στις 25 Ιουλίου.

Ιστορία

Ο ισθμός της Κορίνθου ήταν γνωστός στον αρχαίο κόσμο ως το ορόσημο που χώριζε την Πελοπόννησο από την υπόλοιπη Ελλάδα.

Μάλιστα κατά τον Στράβων τον 1ο αιώνα μ.Χ. οι αρχαίοι είχαν τοποθετήσει μια στήλη στον ισθμό της Κορίνθου, που έφερε δύο επιγραφές. Μία προς την Ανατολή που έλεγε: “τάδ᾽ οὐχὶ Πελοπόννησος, ἀλλ᾽ Ἰωνία” και την άλλη προς τη Δύση, δηλ. την Πελοπόννησο: “τάδ᾽ ἐστὶ Πελοπόννησος, οὐκ Ἰωνία”. Η ανέγερση αυτής της στήλης οφείλοταν σύμφωνα με την παράδοση στον ήρωα της Αττικής, τον Θησέα.

Ύβρις προς τους θεούς

Η ιδέα της Διώρυγας της Κορίνθου συναντάται ήδη στους αρχαίους Έλληνες. Πρώτος ο τύραννος την Κορίνθου ο Περίανδρος (ένας από τους 7 Σοφους της αρχαιότητας) αποφάσισε να ενώσει τον Κορινθιακό με τον Σαρωνικό Κόλπο το 602 π.Χ. . Σκοπός του ήταν να γίνει πιο ασφαλής και σύντομη η διαδρομή για τα πλοία της εποχής. Τα σχέδια έμειναν απραγματοποίητα καθώς οι τεχνικοί της εποχής τον απέτρεψαν. Σύμφωνα όμως με άλλες μαρτυρίες ο Περίανδρος εγκατέλειψε τα σχέδιά του όταν άκουσε την Πυθία και τους χρησμούς της.

«Τον Ισθμό ούτε να τον οχυρώσετε, ούτε να τον σκάψετε. Γιατί ο Δίας έφτιαξε νησί, όπου έκρινε σωστό»

Η φράση αυτή και οι αντιδράσεις ιερέων και κατοίκων της περιοχής αποθάρρυναν τον Περίανδρο. Η πραγματικότητα είναι πως οι αντιδράσεις είχαν μάλλον οικονομικά κριτήρια. Οι ιερείς φοβήθηκαν πως με την διάνοιξη του Ισθμού, χάσουν τα πλούσια αφιερώματα – δώρα των εμπόρων. Οι κάτοικοι από τη μεριά τους ήταν ότι η πόλη θα έχανε οικονομικούς πόρους.

Πεύκα στις Όχθες της Διώρυγας της Κορίνθου

Ο Περίανδρος προχώρησε κατασκευάζοντας τον ονομαστό Δίολκο. Έναν δρόμο στρωμένο με πλάκες πωρόλιθου, ντυμένο με ξύλα, στον οποίο έβγαζαν τα πλοία που προηγουμένως είχαν αλείψει με λίπος και τα έσερναν εργάτες σλάβοι και υποζύγια.

Η ζωή κυλάει στη Διώρυγα

 Με τον ερχομό των Ρωμαίων κι έπειτα συνεχίστηκαν οι εργασίες με όλους τους μεγάλους αυτοκράτορες να δείχνουν ιδιαίτερο ενδιαφέρον για το έργο. Η αρχή έγινε από τον Ιούλιο Καίσαρα το 44 μ.Χ. Το πιο σημαντικό βήμα όμως γίνεται από τον Νέρωνα το 66 μ.Χ. όταν συμμετείχε στους Αγώνες των Ισθμίων. Τελικά κι αυτός απέτυχε όπως και οι διάδοχοι του μέχρι την Βυζαντινή Αυτοκρατορία.

Νεότερα Χρόνια

Μετά την πολυπόθητη απελευθέρωση της Ελλάδας από τους Τούρκους, ο πρώτος κυβερνήτης της Ελλάδας, ο Καποδίστριας έθεσε τη Διώρυγα της Κορίνθου στα έργα κορυφαίας σημασίας. Το έργο τελικώς δεν υλοποιήθηκε λόγω οικονομικών δυσχερειών αλλά και της δολοφονίας του Καποδίστρια. Το έργο έμελλε να συνδεθεί τελικά με τον εκσυγχρονιστή Πρωθυπουργό Χαρίλαο Τρικούπη καθώς η έναρξη των εργασιών έγινε στις 23 Απριλίου 1882, παρουσία του Βασιλιά Γεωργίου.

Έπειτα από πολλές περιπέτειες και χρεωκοπίες της εταιρίας και με τη βοήθεια του εθνικού ευεργέτη της χώρας Αντρέα Συγγρού η Διώρυγα της Κορίνθου αποπερατώνεται μετά από 11 χρόνια. Η μελέτη του έργου έγινε από τον Ούγγρο Β. Gerfer, αρχιμηχανικό της διώρυγας Φραγκίσκου στην Ουγγαρία. O έλεγχος έγινε από τον μηχανικό Daujats, αρχιμηχανικό της Διώρυγας του Σουέζ. Στις 25Ιουλίου 1893/6 Αυγούστου με το Νέο ημερολόγιο γίνονται, με την παρουσία των Βασιλέων και της Κυβερνήσεως τα εγκαίνια της Διώρυγας.

 Ως η πιο σωστή και οικονομική χάραξη για τη Διώρυγα ακολουθήθηκε η χάραξη που είχε εφαρμόσει ο Νέρωνας

Το συνολικό μήκος της Διώρυγας ανέρχεται στα 6.343 μέτρα, εκ των οποίων τα 540 μέτρα καταλαμβάνουν οι προλιμένες Ισθμίας και Ποσειδωνίας. Το βάθος της Διώρυγας ανέρχεται στα 8 μέτρα.

Στη λήξη του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου, κατά την αποχώρησή τους οι Γερμανοί τον Οκτωβρίου 1944, ανατίναξαν τη σιδηροδρομική και την οδική γέφυρα

Η γέφυρα στο Σήμερα

Η Διώρυγα της Κορίνθου αποτελεί διεθνή κόμβο θαλάσσιων συγκοινωνιών εξυπηρετώντας κάθε χρόνο περίπου 12.000 πλοία όλων των εθνικοτήτων. Από τις 6 Ιανουαρίου 2021 παραμένει κλειστή λόγων κατολισθήσεων.

για τους τολμηρού η Διώρυγα προσφέρει την ευκαιρία για Bungy Jumping

Πηγή

Ανώνυμη Εταιρεία Διώρυγας Κορίνθου

michanikos-online.gr

wikipedia

You may also like

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε συσκευές, όπως cookies. Αποδοχή Διαβάστε περισσότερα